Saturday, November 7, 2015

Travel To See Art At Bali Indonesia 2015

Hello , Cik Ryu nak share pula tentang kembara melihat seni kali ini di Bali Indonesia yang telahpun di jejaki February lalu. Bali ini terkenal dengan pantainya yang menjadi tarikan mat salleh untuk sport water katanya kerana ombaknya bagus... Bagi orang asia cam Cik Ryu ini boleh katanya Bali ni panas- hangus muka adelah...hahahha

Bali mempunyai 1 tempat di kenali sebagai Ubud - disini terdapat sebuah pekan yng digelar Ubud Art Market dimana sepanjang jalan Cik Ryu merempit kesemua hanyalah kedai kraftangan seni - pelbagai jenis dan pattern style art disini anda boleh temui. Dari Painting, sculpture, woodcraft, marble, batik dan banyak lagi.

Haa...transport lokal bali ni senang sahaja - sewa motor ada dimana-mana...Just Rent n Ride. Lets Go....!!

1. Culture dan Agama adalah satu pengaruh yang berkait rapat dalam kehidupan kita begitu juga orang di Bali ratanya beragama Hindu dan pengaruh seni budaya mereka adalah aktivti kepercayaan agama mereka iaitu menyembah & memuja dewa-dewi tuhan mereka. Secara generalnya Cik Ryu mengamati rata-rata orang Bali ini memiliki bakat mengukir yang sangat halus dan kreatif. Lihat sahaja patung-patung ukiran semua di jual adalah handmade oleh orang tempatan itu sendiri.

2. Sekiranya anda melewati setiap perjalanan menikmati pemandang akan ada setiap rumah tepian itu pasti ada tugu-tugu patung ukiran bahkan tersergam besarnya patung ukiran yang cukup details karyanya.Cik Ryu layan naik motor di Bali sambil merasai angin bayu pantai di persekitaran jalan ke Ubud Bali.




3. Nah singgahla di Pekan Ubud Bali,tumpang parking berbayar ye.Datang la Bali Art Market disini anda boleh membeli belah macam2
jenis kraftangan, nak painting punada. Painting di bali ini lebih kepada style figure olahan motif jawa dengan permainan warna yang panas-panas. ia sungguh cantik.









4. Di sepanjang perjalanan dalam pekan ini ada masanya sesak di bahagian dalam bangunan- jadi pastikan andamenawar harga sebelum beli, memangmurah tapi anda boleh dapat lagi murah sebenarnya.








5. Oppss 18sx above...errr
pejam mata jela.













Jika berkesempatan (tapi bagi Cik Ryu mesti kena sempat ) jemput datang ke Museum Pasifika Di Nusa 2, Bali, actually banyak muzium art untuk di terokai dan dikaji tapi kita pergi yng mana sempat la ya. Tema kembara Cik Ryu kan tentang seni aja.hahahaha sorry. Untuk para artist sesuaila untuk membuat kajian dan pengamatan seni - ada banyak koleksi artwork untuk di jadikan rujukan. Museum ini mengisahkan lukisan asal-usul org bali juga. ermmm jangan pandang lama-lama pada gambar di bawah ye. Tapi jika di pandang dengan mata hati yang matang anda pasti mengetahui dan memahami sejarah tempatan Bali. Haa...Nak tahu? Beli tiket poei Bali nuh!


 6. Pemandangan dalam muzium penuh artwork painting & bahan artifak bukti kewujudan & simbol kebudayaan mereka.

7. Kebanyakannya patung2 di ukir dan dilukis bagi tujuan upacara tertentu berpakaian meriah sepert menari untuk pemujaan. 


Okay la kan...da penat-penat berjalan tengok sambil befikir akan kejadian alam, asal-usul tamadun dan pembudayaan manusia yang pelbagai unik semuanya dari Ciptaan Yang Maha Kuasa. Kita harus bersyukur atas rezeki menikmati hidup di Bumi Allah ini.

Cik Ryu singgah Jimbaran ready untuk dinner...Ermm...Bestnya layan angin.


Sekian,

Cik Ryu

No comments:

Post a Comment